onsdag 12 januari 2011

Migrän :(

Igår vaknade jag strax innan 13 (jag skulle jobba 18-04), går på toa och märker ganska fort att det är illdåd i görningen. Det är som att jag tittat in i en lampa och fått en "fläck" i synfältet som vägrar försvinna. Första tecknet på migrän :(
Jag tar en migräntablett och går och försöker sova vidare, vilket jag inte lyckas med och huvudvärken börjar smyga sig på i bakhuvudet. Fan.
Jag har ett knep jag brukar använda när jag får migränanfall är att sitta/ligga i duschen då jag koncenterar mig på duschens strålar där de träffar kroppen istället för min satans huvudvärk, samt att det är kolsvart i badrummet, då jag blir ljuskänslig.
Det funkade inte den här gången, så jag tog ytterligare en tablett kl 15 och det hjälpte inte heller, så jag ringer John och grinar för att jag har så ont. Han skjutsar upp mig till akuten där jag sitter i väntrummet med händerna för ögonen (pga av ljuset), gråter (av smärtan) och gungar kort fram och tillbaka (pga av smärtan).
Jag hade nr 15 och det var nr 11, men en sköterska lät mig komma in tidigare då hon såg att inte mådde bra. De tog hand om mig, kollade blodtryck och mumlade numerisk rappakalja, sedan tog de tempen i örat på mig, 36,3 grader. Inte undra på att jag fryser jämt om jag har så låg kroppstemp :P
Jag behöver iaf inte vänta länge innan en neurolog kommer och petar på mig, konstaterar att jag har ont och att jag ska få ketogan, lite i magen och lite i handen, samt ett vätskedropp. Det får jag och jag börja sakta må bra igen, om än enormt seg och trött. Jag fick åka hem någon timma senare, trycker i mig mat (då jag inte ätit på hela dagen) och sedan sover fram till 04.30, då San José Sharks möter Toronto Maple Leafs och får stryk med 3-2 >_< Dålig dag!

2 kommentarer:

bob sa...

Men poopie va drygt! Tur att vi har så bra sjukvård i Sverige iaf och att det är gratis. Fantastiskt.

Sofia sa...

Usch usch stackars Mao-Mao! :( Du vet att du kan alltid ringa mig också om du behöver hjälp nån gång och inte får tag i John eller så! Eller om du vill fika.