fredag 20 september 2013

Dubbelmoral?

Jag satt idag med några vänner och fikade, och en av dem pluggar till sjuksköterska och han påpekade att han har sett alldeles för många tragiska olycksfall nu, unga människor som blir trasiga för resten av livet, bara för att de inte använt sig av cykelhjälm.

Cykelhjälm. Ni vet ju. Man ser för taskig ut i dem, och de förstör frisyren. Ett rungande NEJ till dem alltså.
Men, dubbelmoralen då? Jo, jag startar aldrig ens bilen utan att ha tagit på mig bältet, jag använder bälte i bussar som har bälte och får lite ångest om jag åker med någon som inte tar på sig bältet. Jag tror att min yrkesförarmoral har bitit sig fast ordentligt.
Men jag susar ner för backar på cykeln i hög hastighet utan cykelhjälm utan att ens tänka på hur mos jag kan bli om jag drattar i backen.. Eller blir påcyklad. Eller blir påkörd. Eller cyklar in i viadukt och bryter lårbenet.

Jag har inte helt bestämt mig än, men jag överväger starkt att faktiskt börja med cykelhjälm, jag är som rätt osugen på att bli mos..

Jag hittade ett rätt roligt företag dock! Yakkay tillverkar överdrag till hjälmar så de ser ut som hattar! Synd bara att det inte var någon hatt jag direkt tyckte passar mig, men den här kritstrecksrandiga var den jag gillade bäst. Kanske vore något?! €47 är väl kanske lite dyrt för ett överdrag, men kan det göra att man använder hjälm oftare så kan det ju vara värt det :)


Inga kommentarer: