torsdag 29 augusti 2013

VHS-projektet. Nattbuss 807

En svensk 90-talsklassiker! Jag tyckte att den var otroligt kaxig och häftig när jag var ett yngel. Numer?... Mjaae... kanske inte så kaxig och häftig längre.
Tagline: Akuten, Södersjukhuset kl. 02.40. Man, 19 år, knivhuggen 2 gånger i ryggen. Lågt tryck, ingen puls...
Filmen bygger på en verklig händelse, en ung kille blev mördad i en Stockholmsförort, det grundade sig i en konflikt mellan ett invandrargäng och ett gäng med främligsfientliga killar med en dödlig utgång.
Den har fått 4,4 på IMDB, och det finns rätt bra anledningar till det. Det är inte så bra skådespelarinsatser, och ingen av dem har gjort något större sedan den filmen. Jag ger den 4.
Ljudet är horribelt, kamravinklarna är pinsamt usla och det märks väl att det är en budgetfilm.
Min favoritkaraktär är Sören, en punkare med härligt dålig attityd som är min behållning av filmen, han drar upp betyget för mig.
Han blir vid ett tillfälle förhörd av polisen, och det är nog min favoritscen. Förhörsledaren läser innantill från en lapp han har hittat i Sörens plånbok.
"Förhörsledaren: Jag svär trohet mot Adolf Hitler, odödlig ledare för vår ras och det system han står för. Heil Hitler.
Sören: Göööru?! Amäh, kolla inte på mig, det var ju du som sa det!" 
Hysteriskt roligt! Den kommer nog aldrig att ens finnas på Blu-Ray men det gör det samma, den ska inte köpas hursomhelst. Någon måtta får det faktiskt vara. 

Inga kommentarer: