lördag 1 december 2012

Omtenta

Jag hade omtenta på vårat första kursmoments tenta, Introduktion och vetenskapligt arbete. Kurslitteraturens namn beskriver kursen väldigt bra "Samhällsvetenskapliga forskningsmetoder". Och det är så fantastiskt tråkigt, och jag har sällan känt mig så dum som när jag läste litteraturen.
Jag är inte särskilt nöjd med första valet av kurs, det är mycket svåra ord och begrepp som jag som nybakad student aldrig hade hört talas om. Senare kurser har jag upplevt som betydligt enklare och tycker att det hade varit bättre att börja med t.ex Ekonomisk historia, än forskningsmetoder, särskilt efter knappt någon utav oss i klassen kommer att forska.

Nåväl, nu har jag gnällt lite och omtentan kändes rätt bra. Men man vet ju aldrig, resultatet kommer den 17e december iaf. Efter ca 1,5 timme så skulle jag sopa bort lite suddflarn från bordet, och slår då till min termosmugg som trillar i golvet så allt kaffe rinner ut. Högt och tydligt säger jag "Stjärt!" och får hjälp av en tentavakt att torka upp det. En kvart senare kommer hon och frågar om jag vill ha en ny kopp kaffe, vilket jag vill. Det var ett ordentligt jädra kaffe det där, inte särskilt gott, men jag blev väldigt glad av hennes omtanke :)


Det snöade när jag gick till Östra Paviljongen (tentahuset här i Umeå) vilket lämpligt nog ligger 5 mins gångväg hemifrån, och medans jag sitter på tentan så snöar det bara mer och mer. 
Bilden är från när jag är på väg hem, då har det hunnit komma ca 3cm snö på 3 timmar. 

Inga kommentarer: